Πεζοπορικά

Από την Κώμη προς την «Αγιά»

Πάνω από το Δημοτικό σχολείο Κώμης ξεκινά μονοπάτι που κατευθύνεται δυτικά, προς τους μύλους του «Κανάρα». Έπειτα συνεχίζει δυτικά προς την περιοχή «Σταυριά», η οποία διαθέτει θαυμάσια θέα προς το λιβάδι, τον κόλπο της Κολυμπήθρας και τους γύρω οικισμούς. Επιμένοντας δυτικά, ακολουθεί η μεγάλη λαγκαδιά της «Αγιάς». Στη διαδρομή αυτή ο περιπατητής μπορεί να παρατηρήσει το εξαιρετικό μεράκι με το οποίο οι λαϊκοί τεχνίτες έκτιζαν τους μύλους τους και να απολαύσει την υπέροχη θέα του λιβαδιού και των γύρω χωριών. Επίσης, μπορεί να διαπιστώσει τη βαθιά γνώση που διέθεταν για τα καιρικά φαινόμενα και τη σοφία με την οποία αποφάσιζαν την τοποθεσία όπου έκτιζαν τους ανεμόμυλους. Φρόντιζαν, λοιπόν, να στρέφουν τους ανεμόμυλούς τους προς την κατεύθυνση από την οποία πνέει ο καταλληλότερος αέρας για το άλεσμα των σιτηρών.

Κώμη προς Λίμνη Κολυμπήθρας μέσω λιβαδιού

Εξαιρετικό περίπατο αποτελεί η διάσχιση του λιβαδιού μέσω των δαιδαλωδών δρόμων και μονοπατιών του, καθώς πέραν της ομορφιάς της εύφορης γης, θα έρθετε σε επαφή με τους ανοιχτόκαρδους αγρότες του λιβαδιού και θα γνωρίσετε τις παραδοσιακές μεθόδους καλλιέργειας. Αν επιμείνετε να κατευθύνεστε προς το βορά θα σας αποκαλυφθεί η, πλούσια σε βιοποικιλότητα, λίμνη της Κολυμπήθρας, όπου υπάρχουν πάπιες, χελώνες του γλυκού νερού, οι πολύπαθες από τους λαθροκυνηγούς χήνες, διάφορα είδη ψαριών και νερόφιδα. Η λίμνη σχεδόν εκβάλει τα νερά της στην παραλία της Μεγάλης Άμμου, που είναι η μεγαλύτερη και η πιο εκτεθειμένη στον βόρειο άνεμο παραλία του όρμου της Κολυμπήθρας. Ευκαιρία για απολαυστικές βουτιές στη θάλασσα και για χορταστικό φαγητό και γλυκό στα εστιατόρια της Κολυμπήθρας.

Περάστρα προς Λουτρά μέσω Λαζάρου

Το παραδοσιακό μονοπάτι που συνδέει την Περάστρα, μέσω της περιοχής που κάποτε βρίσκονταν ο οικισμός «Λάζαρος», με το χωριό Λουτρά, διακρίνεται για το πλούσιο φυσικό του κάλλος, την πυκνή βλάστηση και τα αστείρευτα νερά της ρεματιάς που το συντροφεύουν. Η διαδρομή από Περάστρα προς Λουτρά αποκαλύπτει το πιο δασωμένο και κατάφυτο περιβάλλον της Τήνου. Αποτελεί την καλύτερη περιπατητική διαδρομή του νησιού ειδικά αν συνδυαστεί με τη διαδρομή Κώμη-Λιβάδι-Λίμνη-Κολυμπήθρα. Παρόλο που μέχρι πριν από μερικές δεκαετίες αποτελούσε το βασικό άξονα επικοινωνίας του Λιβαδιού της Κώμης με τη Χώρα, σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως από περιπατητές.

Μέσα Κώμη προς Σπηλιά

Ξεκινάμε από την πλατεία του Πλατάνου στη Μέσα Κώμη και ακολουθούμε γενική κατεύθυνση προς το Νότο, δηλαδή προς το βουνό από όπου πηγάζει ο χείμαρρος που διασχίζει την κεντρική πλατεία της Κώμης. Ανηφορίζουμε το πλακόστρωτο δρομάκι που οδηγεί στο σταυροδρόμι «Φύρον Πλάκα» της Άνω Κώμης, του οποίου ακολουθούμε τη δεξιά οδό. Αφήνουμε αριστερά μας το νεκροταφείο του Αγ. Γεωργίου, το οποίο διαθέτει εξαιρετική θέα όλης της περιφέρειας Κώμης, του λιβαδιού, των γύρω οικισμών και του Εξωμβούργου και συνεχίζουμε ευθεία βλέποντας δεξιά μας την περιοχή «Βλαχάδος», με τους πολλούς περιστερεώνες. Αφήνοντας τον Άγ. Γεώργιο και βαδίζοντας ευθεία, βρίσκουμε στα αριστερά μας οδό η οποία οδηγεί στο ποτάμι Περάστρας – Κώμης. Συνεχίζοντας στον ίδιο δρόμο συναντάμε δεύτερη έξοδο στα αριστερά μας, η οποία οδηγεί προς το εξωκλήσι της περιοχής «Λάζαρος». Την αφήνουμε πίσω μας και συνεχίζουμε, περνώντας κοντά από τις εκκλησίες Αγ. Ελευθερίου και Αγ Νικολάου, προς τον εγκαταλελειμμένο οικισμό «Σπηλιά», όπου ο δρόμος καταλήγει στο εξωκλήσι της Παναγιάς της Σπηλιώτισσας. Ο ναός αυτός έχει κτιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να αξιοποιεί το κοίλωμα του βράχου. Η εκκλησία διασχίζεται από το δίκτυο πόσιμου νερού που τροφοδοτεί το δίκτυο της Κώμης. Για την επιστροφή από τη «Σπηλιά», ακολουθούμε τον δρόμο που μας βγάζει πάνω από την Κώμη, κοντά στη δεξαμενή νερού, όπου βρίσκοντας το κατάλληλο μονοπάτι οδηγούμαστε στα δρομάκια του χωριού.